AjankohtaistaTietoa aivoterveydestä Vertaisryhmät Tulossa olevia tapahtumia Tukea arkeen

Palautetta tästä sivusta

Sähköpostisi

Viestisi*

  *

Suurenna fonttia  
AIVOJEN PERUSTUUNAUS -OHJEET:



Rassoo aivojas! – tee asioita, joissa aivot saa haasteita ja jotka virkistävät sinua.

Kää kylässä tai killaata kaverille! – Ystävät ja tuttavat ovat parhaita aivojen aktivoijia eli sosiaalinen vuorovaikutus lisää aivoissasi positiivista liikehdintää.

Lihhoo liikkeelle! – aivot tarvitsevat liikuntaa ihan samoin kuin muukin keho.

Elä unoha evväitä! – Aivot voivat hyvin kun rytmität ruokailua oikein ja syöt monipuolisesti. Valinnoillasi voit paljon vaikuttaa vireystilaasi. Syö paljon kalaa, kasviksia, marjoja, hedelmiä ja muista juoda vettä päivittäin.

Käätä kohtuuvella! – Alkoholi ja tupakka ovat monien aivosairauksien riskitekijä. Pelkästään jo aivovammoja aiheutuu alkoholin käytön seurauksena tuhansia vuosittain.

Muista muata! – aivot rakastavat unta. Normaalista poikkeavan unen pituus on riskitekijä terveydellesi. Lyhyet unet liittyvät esim. ylipainoon, muistin toimintaan ja suorituskyvyn laskuun. Ylipitkillä unilla on myös negatiivinen vaikutus terveyteesi.


                       

TUTKIMUKSIA, JULKAISUJA JA ARTIKKELEITA AIHEESTA:
  • Käy tekemässä "aivokierros" ja tutustumassa millainen elin on kyseessä >> tästä
  • Katso Youtube -videot aivoterveydestä (Aivokunto Oy) >> tästä
  • Kalan syöminen estää aivoinfarkteja ja muistin heikkenemistä (Kuopion yliopiston tutkimus) >> tästä
  • Vieraiden kielien puhuminen suojaa muistia >> tästä
  • Riippumatolla nukkuminen kohentaa unta (Tiede -lehti 20.6.2011) >> tästä
  • Aivoille hyväksi havaittua ruokaa  >> tästä
  • 10 vinkkiä aivokapasiteetin edistämiseksi (tohtori.fi) >> tästä






<< takaisin Etusivulle
© 2017 - Powered by Mindcom oy